Elemente de tehnică cinematografică

Fiind producție video, filmarea cu telefonul mobil este susceptibilă analizei de tehnică cinematografică. Totuși, există diferențe esențiale între filmele realizate cu telefonul mobil sau tableta și cele cu camere profesionale.

Cea mai importantă diferență este lipsa poziției de „stație”, imagine preluată în cadru fix de la distanțe predefinite. Aceasta este caracteristică înregistrărilor video realizate în studiouri și era singura modalitate de filmare în cazul celor mai vechi filme. Spre deosebire de camerele de studio, telefonul mobil este, de regulă, folosit din mână, de la distanțe variabile și de la înălțimi față de sol variabile și ele. Rezultanta este că imaginile realizate cu mijloacele smart sunt cadre în mișcare, în care diferența se face cu greutate între încadrări, unghiuri și mișcări de cameră. Ca atare, limbajul cinematografic folosit în școlile de film poate fi avut în vedere doar în liniile sale generale.

| Principalele încadraturi | Compoziția cadrului | Unghiurile de filmare | Mișcări de cameră | 

Chiar dacă filmele sunt realizate din mână, se recomandă ca acestea să aibă puncte de stație (chiar dacă nu sunt complet imobile) și să fie evitate mișcările dezordonate (precum mersul cu telefonul în mână). Asemenea imagini – foarte mișcate – pot fi folosite doar când secvența are o semantică potrivită (ex. o urmărire, o supraveghere). Chiar și într-o asemenea situație, se recomandă folosirea unui stabilizator, care să elimine mișcările foarte bruște, care provoacă disconfort spectatorului. Unele camere au stabilizator digital, iar în alte cazuri poate fi folosit programul de editare video pentru a stabiliza cadrele. Există și app-uri dedicate pentru un asemenea efect. De asemenea, există și echipamente de tip steadycam ce pot fi utilizate.

O altă cerință esențială pentru realizarea unor imagini cu telefonul mobil este ca acestea să fie paralele cu planul orizontal. Rareori pot fi folosite imagini cu o abatere unghiulară mare față de unghiul normal al unui privitor uman. Deși unele defecte de acest tip pot fi reparate la montaj, este important să existe o asemenea preocupare încă din timpul filmării (orice reparație digitală duce la scăderea calității video – a rezoluției efective în primul rând).

În schimb, marele avantaj al filmelor realizate cu telefonul mobil este că subiecții filmați sunt obișnuiți cu acestea și au tendința de a se comporta cât mai natural în fața camerei, fără a juca un rol, cum stă cazul atunci când imaginile cunt realizate cu camere profesionale, de mari dimensiuni, care sunt deseori intimidante. Acest plus poate fi folosit ca atu de către cei care aleg să facă imagini cu dispozitivele smart.

Lipsa zoomului optic – caracteristică generală a telefoanelor mobile – impune planificarea distanțelor de la care se filmează și a încadraturii de bază. Este complet nerecomandată utilizarea zoomului digital, care duce la scăderea drastică a rezoluției și a calității imaginilor. Notă: pot fi folosite obiective speciale, care se atașează telefonului mobil, dar ele trebuie considerate un gadget. Dacă există necesitatea reală a folosirii zoomului, este preferabil să fie folosită pentru asemenea imagini o cameră video propriu-zisă, din oricare gamă profesională sau semiprofesională.

Dintre echipamentele ce pot fi folosite ca accesorii, doar două sunt strict recomandate: un dispozitiv de înregistrare a sunetului (lavalieră, hands-free etc., întrucât captarea sunetului la distanță este proastă, indiferent de tipul telefonului folosit), și a unui echipament de lumină. Chiar și pe timp de zi, imaginile realizate cu mijloacele smart pot fi îmbunătățite considerabil prin utilizarea luminii de contrast; pe timp de noapte sau în condiții de iluminare redusă, imaginile realizate de cele mai multe telefoane mobile sunt de o calitate foarte slabă – pline de spike-uri sau cu imagine lăptoasă. Utilizarea lămpilor led este soluția de bază, dar pot fi folosite orice alte soluții aflate la îndemână – lămpi de birou, reflectoare, faruri, oglinzi, umbrele de lumină etc.

Autor: Nicu Ilie | Articol din sectiunea Despre filmul documentar

Lasă un răspuns